onsdag 5 september 2012

Dag 05 – Vad är kärlek?

För mig är kärlek något rent, hur klyschigt det än låter. Jag har aldrig förstått hur man kan älska flera personer samtidigt, bigami, och heller inte varför man är otrogen. Sorry om jag trampar någon på tårna, men ni vet vad tycker.

Ibland känner jag att det finns många olika typer av kärlek men ibland känner jag att det bara finns en enda. Jag älskar inte min man på samma sätt som jag älskar mina barn. Men jag älskar dem lika högt.

Jag har också haft turen att få uppleva kärlek vid första ögonkastet tre gånger. Första gången var med min man, andra gången var när jag såg Sebastian för första gången och den tredje hände för bara åtta månader sedan när Hampus kom.

Jag tror inte att alla får chansen att uppleva den sortens kärlek för att jag tror inte att alla ger sig själva den chansen. Tror man inte på det kommer man inte att uppleva det på ett sånt sätt. Men jag tycker inte att den kärlek som växer fram varken är mer eller mindre värd en den som kommer ögonblickligen.

Kärlek är kärlek oavsett vad.


Dag 01 – Presentera mig själv
Dag 02 – Min första kärlek
Dag 03 – Mina föräldrar
Dag 04 – Vad bjuder jag på för mat?
Dag 05 – Vad är kärlek?
Dag 06 – Om det här vore min sista dag
Dag 07 – Vänner
Dag 08 – Favoritsaker
Dag 09 – Min tro eller livsfilosofi
Dag 10 – Bloggfavoriter
Dag 11 – Mina syskon
Dag 12 – 10 saker du inte vet om mig
Dag 13 – En vanlig dag hemma hos mig
Dag 14 – Dåliga vanor och laster
Dag 15 – Mina drömmar
Dag 16 – Första kyssen
Dag 17 – Barndomsminne
Dag 18 – Ett pinsamt ögonblick
Dag 19 – Detta ångrar jag
Dag 20 – Mina förebilder
Dag 21 – Mina dåliga sidor
Dag 22 – Det här upprör mig
Dag 23 – Mitt hem
Dag 24 – Det här får mig att gråta
Dag 25 – Det här är jag bra på
Dag 26 – Mina rädslor
Dag 27 – Min favoritplats
Dag 28 – Saker jag saknar
Dag 29 – Det här ska jag bli när jag blir stor
Dag 30 – 10 dödssynder

8 kommentarer:

Caranlachiel sa...

Jag har bara upplevt kärlek vid första ögonkastet en gång - och det var när Arvid föddes. När jag träffade min man kan jag såhär efteråt förställa minnet och gärna tro att jag blev kär med en gång, eftersom jag är så kär nu, men det blir ett falskt minne då för jag var bara attraherad av honom först. Och när Erik föddes tog det några veckor innan den där djupa, jag-gör-allt-för-dig-kärleken kom. :-)

nenna sa...

Det är svårt det där, men kan inte attraherandet också vara en sorts kärlek? För visst, jag skulle ljuga om jag sa att inte fick de känslorna vid första ögonkastet med Samuel men jag skulle nog också ljuga om jag sa att det bara var attraktionen och inte kärlek då.

Caranlachiel sa...

Jo så kan det säkert vara. I vårt fall är det dock svårt. Vi träffades på nätet och hade pratat där i några veckor innan vi sågs. Så vi hade liksom redan fattat tycke för varandra, den enda pusselbiten som återstod var att se om vi var attraherade av varandra IRL. Och det var vi ju. Så på så sätt blev det ju kärlek vid första ögonkastet, eftersom vi redan gillade varandra.

nenna sa...

Häftigt! Det är sällan jag hör om några som träffats på nätet där det verkligen hållt efter första träffarna. =)

TantMango sa...

Nä vem vet hur en kan älska flera personer samtidigt. Men det kan man. Jag har gjort det. Så är det bara. Man kan inet förneka känslor.

nenna sa...

Jag är helt säker på att man kan känna sig attraherad av flera personer samtidigt och att denna attraktion (stavas?) kan liknas eller faktiskt jämställas med kärlek. Men att verkligen älska två, eller flera, personer samtidigt... Nja. Jag vet inte, eller rättare sagt. Nej.

Men. Jag är inte den som säger att det är omöjligt för andra bara för att det inte är tänkbart för mig.

TantMango sa...

Jag tror aldrig man ska säga aldrig. Jag trodde inte jag kunde bli kär i kvinnor och helt plötsligt en dag blev jag det.
Hade nog inte funderat så mycket över om man kunde älska två eller fler tänkte att man får väl lita på det andra säger. Jag har gjort det i flera år så är väldigt säker. Så man vet aldrig.

nenna sa...

Nej, man ska aldrig säga aldrig. Det håller jag med om. Men att för mig ändra mitt sätt att se på kärlek till flera personer samtidigt är väldigt långt borta.

Att bli förälskad i både män och kvinnor ser jag inte som något konstigt alls. Som jag tänker ju nu ligger förälskelse och attraktion väldigt nära varandra och jag lutar mer åt att människan är bisexuel av naturen snarare än heterosexuel.